www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Kamerafilter

Hejhej!
Det var någon som undrade vad man använder kamerafilter till, så jag tänkte förklara lite enkelt om olika filter :)
Filter skruas alltså på ovanpå linsen, längst ut på objektivet. Vilken storlek ni ska ha på filter kan jag skriva om en annan gång :)
_____________________________________________________________________________________
UV-filter: UV-filter används som skydd mot damm, smuts, etc. och för att inte linsen ska skadas. Hellre ett skadat UV-filter som du kan köpa nytt för ca. 80kr (på tvspelsweb.se) än en trasig lins som kan kosta flera tusen att laga/köpa nytt objektiv.
Jag fick hem två UV-filter idag. Jag köpte dem på tvspelsweb.se och har ett på varje objektiv.
_____________________________________________________________________________________
Stjärnfilter: Ett stjärnfilter ha ett litet rutmönster etsat på glasytan (se bild nedan) som förvandlar punktbelysning (så som julgransljus, etc.) till stjärnor. Filtret livar upp bilden! Det finns 3 olika "sorters" stjärnfilter; x4, x6 och x8. Siffran visar hur många "utskott" det blir, alltså hur många "armar" stjärnan får.
Jag har ett stjärnfilter x6.

_____________________________________________________________________________________
ND-filter/Gråfilter: Ett ND-filter tar bort en del av ljuset som kameran tar in. Det funkar alltså ungefär som ett par solglasögon. Man kan använda ett ND-filter en solig dag för att minska ljuset, eller om man ska fota ex. en bäck med lång slutartid under dygnets ljusa timmar för att förhindra överexponering. Det finns många olika styrkor på ND-filter som tar bort olika mycket ljus.
Jag har ett ND4-filter, det tar bort ganska mycket ljus, 75% har jag för mig.
_____________________________________________________________________________________
Close up-filter: Ett close up-filter fungerar som ett förstoringsglas, och som man hör på namnet så kommer man närmare motivet. Det finns flera olika styrkor på close up-filtren och beroende på vilken styrka man har kommer man olika nära motivet. +1 är minst och +10 är "högst", alltså kommer man mycket närmre om man har +10 än om man har +1. Man kan även kombinera de olika styrkorna för att komma ännu lite närmare motivet.
_____________________________________________________________________________________
Det finns massor utav filter men de här är de jag kan mest om/känner till mest. Vill ni att jag ska skriva om fler så säg till, kan vara krångligt att förstå alla jobbiga ord i fotospråket i början, haha!
Vill ni köpa/läsa mer om filter kan ni kolla in här -> LÄNK
Comments
Posted by: malin

Grym info my lady! :D Vad finns det mer för siffror på gråfilter? :)

2012-01-11 @ 06:55:01
URL: http://mauolin.blogg.se/
Posted by: Tess -Kervefors Foto & Media

Vad härligt med stjärnfilter! :)

2012-01-11 @ 19:26:47
URL: http://kervefors.se/blogg

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab