www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Min kamerautrustning

Canon EOS 600D Digital (aka Cameron), är min egna lilla ögonsten. Den följer mig i vått, eh torrt och torrt och jag kan inte säga annat än att jag verkligen älskar den! Det är verkligen en toppenkamera!
Jag fick Cameron i julklapp 2011, och jag har nog aldrig blivit så förvånad (eller glad) i hela mitt liv. Trodde det var ett objektiv, men icke sa nicke! Det var en helt fantastisk och underbar KAMREA :love:
Canon Zoom Lens EF-S 18-55/3,5-5,6, ja det är en väldans massa siffror och bokstäver! Jag ska berätta för er vad de betyder strax. Detta är alltså mitt kit-objektiv, det objektivet man får tillsammans med kameran. Detta objektivet växer man ifrån ganska snabbt, och jag har ju fotat med mammas och pappas kamera innan, så jag har fotat med kit-objektiv sedan 2009 (ungefär). Jag skriver mer om det första objektiv jag köpte själv här nedanför.
Så till alla siffror och bokstäver!
Canon = Objektivets märke
Zoom Lens = Betyder att det är ett zoom-objektiv
EF-S = Objektivfattning, alltså passar detta objektiv till kameror som har EF-S-fattning.
18-55 = Objektivets brännvidd.
3,5-5,6 = Objektivets LÄGSTA bländartal/största bländare (lägsta bländartalet på zoom-objektiv ändras ofta när man zoomar)
Sådär ja! Nu hoppas jag att ni vet lite mer om hur man läser av ett objektivs namn
 
Lite bilder som är tagna med detta objektivet hittar ni HÄR och HÄR.

Canon Lens EF 50/1,8, är det första objektivet jag köpte för mina alldeles egna, ihopsparade kamerapengar (som blev över när jag helt plötsligt fick Cameron). Ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal) och lagom brännvidd. Det låga bländartalet gör också att man får ett riktigt härligt skärpedjup, men det kan vi ta i ett annat inlägg!

Detta är mitt absoluta favoritobjektiv och jag använder det flitigt. Perfekt till porträtt och allt annat. Toppen! :love:

Lite bilder som är tagna med detta objektivet hittar ni HÄR och HÄR.


Canon Zoom Lens 55-250/4,0-5,6, är mitt objektiv med lång zoom. Ett bra objektiv (enligt mig) med bra skärpa och färger. Man kommer riktigt nära också, fast det "bara" är 250mm brännvidd.

Lite bilder som är tagna med detta objektivet hittar ni HÄR och HÄR.

 


Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro 1:1 är mitt macro-objektiv. Har precis köpt det så har inte hunnit testa så mycket men det känns sjukt bra. Har velat ha detta jättelänge så känns jätteskönt att det ligger i kameraväskan nu!
 
Lite bilder som är tagna med detta objektivet hittar ni HÄR och HÄR.
 

Kommer mer info.

photoab