www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

100 things I love - #7

Ja, detta kommer väl inte som en nyhet för någon egentligen, men jag vill ändå göra detta inlägg. Jag vill göra detta inlägg just för att jag älskar Eurovision Song Contest.
 
Jag tror att allt började 2003. Jag tittade kanske på Melodifestivalen och ESC innan 2003, men jag minns det inte. 2003 var jag 6 år gammal och ända sedan dess har jag varit en Mello och ESC-nörd (alltså verkligen NÖRD, fråga min familj, haha). År 2003 tävlade Fame med "Give me your love" för Sverige i ESC, men det är framförallt vinnaren av tävlingen det året jag minns - Sertab Erener från Turkiet med låten "Everyway that I can". Jag fullkomligt älskade den låten! Minns framträdandet och refrängen än idag, även om jag inte lyssnat på den på ca 10 år. 
 
-
 
Well, I guess this doesn't come as a surprise for anyone really, but I still want to write about this. I want to write about this ust because I love the Eurovision Song Contest.
 
I think everything started in 2003. I may have watched ESC before that year, but I can't remember it. I was 6 years old then and I've been a fan of ESC ever since. I have an extremely clear memory of the winner of Eurovision 2003. It was Sertab Erener from Turkey who sung the song "Everyway that I can" and I can still remember the show and the choros very well, even if I haven't been listening to it for 10 years.
 
 
En annan Eurovision-vinnare jag minns väldigt väl är Marija Serifovic från Serbien. Hon sjöng låten "Molitva" 2007 och jag tycker den är fantastiskt vacker och väldigt bra. Serbiska är ett språk jag verkligen gillar i låtar; den serbiska versionen av Let it Go från Frozen är min favoritversion!
 
-
 
Another Eurovision-winner I can remember very well is Marija Serifovic from Serbia. She sung the song "Molitva" in 2007 and I think it's amazingly beautiful. I like songs in Serbian, for example; the Serbian version of Let it Go from Frozen is my favourite version!
 
 

Nu hoppar jag fram lite i tiden, närmare bestämt till år 2012. 2012 var ett helt magiskt år för Sverige i Eurovisions historia. Loreen med "Euphoria" tog först Sverige med storm och vann Melodifestivalen. Sedan åkte hon ner till Azerbajdzjan och pratade om mänskliga rättigheter och att alla ska behandlas lika innan hon gick upp på scenen i Baku och berörde hela Europa med sin fantastiska röst och sitt avskalade framträdande. Hon var storfavoriten under hela Eurovision-veckan och det slutade med att hon tog emot hela 18 stycken 12-poängare och fick sammanlagt 372 poäng. Hon fick poäng av alla länder utom ett (Italien, never forget). Jag var så sjukt nervös den kvällen, ni anar inte ens. Att se sitt eget land ta hem Eurovision Song Contest är något av det bästa som finns. Jag grät av lycka och stolthet. Det var helt fantastiskt, magiskt, underbart... Det går inte ens att sätta ord på hur det kändes.
-
 
I'm jumping forward to Eurovision 2012 - a magical year for Sweden. Loreen won in the Swedish contest with her song "Euphoria" and then Europe took her to their hearts. When she was in Azerbadjan she talked about human rights and that we all should be treated equally before she got on stage in Baku. After that she got so much as eighteen 12-points and a total of 372 points. She got points from all voting countries except one (Italy, never forget). I was extremely nervous that night, because Loreen ad been a favourite throughout the whole Eurovision-week and even though I almost knew she would win, I was unsure. But to see my own country win the Eurovision Song Contest was absolutely amazing. I cried because I was so happy and proud. It was fantastic, magical and wonderful... I can't even describe how it felt.
 
 
Sedan var det vår tur att hålla i hela folkfesten. Malmö valdes som stad, vilket jag var lite besviken över först evtersom arenan där inte är stor. Men det blev ju riktigt bra ändå! Jag och några kompisar försökte få biljetter till finalen, men fick inga. Det var verkligen tråkigt, hade varit så roligt att se live.
Sverige lyckades i alla fall väldigt bra med showen och jag gillade speciellt grafiken (superfina fjärilar!) och temat "We are one". Det stämmer så bra överens med hela Eurovision-kulturen, vi är en enda stor familj. Alla har olika åsikter och syn på saker, men Eurovision för oss samman. Eurovision är en folkfest.
 
Något av det bästa år 2013 var Loreens framträdande under finalen. Magiskt.
 
-
 
And then it was time for Sweden to hold the ESC. Malmö was chosen as the host city, which I was quite dissappinted of because the arena there is not that big, but it turned out pretty well anyway! I tried to get tickets to the final show but failed, so that was kind of sad. 
Well, I think Sweden pulled of a great show and I really liked the graphic effects (lovely butterflies!) and the theme "We are one". It's what we are, the Eurovision family. Even though we all have different opinions about stuff, we all love Eurovision. Eurovision is something for everyone.
 
One of the best parts of the ESC 2013 was Loreens final show.
 
 
Eurovision Song Contest 2014 hölls i Köpenhamn, Danmark och även om jag aldrig riktigt fattade tycke för Emmelie De Forests låt "Only Teardrops" så jag måste säga att danskarna lyckades otroligt bra med showen! Scenen var något av det coolaste jag sett, ursäkta språket, men så sjukt jävla snygg den var! En eloge till Danmark för det.
 
Sanna Nielsen, vackra Sanna Nielsen. Hon var verkligen värd att vinna Melodifestivalen i år. Hennes låt är fantastisk och det är en riktig vinnarlåt. Hon gjorde bra ifrån sig i både semifinalen och finalen och hamnade till slut på en tredjeplats vilket är otroligt bra. Jag är så stolt.
 
Nu tänkte jag prata om årets vinnare; Conchita Wurst. Vi alla har säkert olika åsikter om henne men jag tycker att hon är helt fantastisk. Jag är glad att Österrike vågade skicka någon som stack ut såpass mycket som Conchita. Att de vågade skicka någon som inte bara hade en låt utan även hade något att säga världen. 
De som säger att hon vann bara för att hon hade skägg är nog de som inte ville att hon skulle vinna. Jag säger såhär till er; att hon inte såg ut som alla andra bidrog säkert till att fler röstade på henne MEN hade hennes låt inte varit bra hade hon inte vunnit. Jag personligen tycker att låten är otroligt mäktig och pampig, samtidigt som den är vacker och man känner att den har ett budskap. Den är inte så komplicerad, men man kommer ihåg den. Conchitas röst är ju hur grym som helst, jag är verkligen imponerad.
 
Ryssland och Vitryssland ville censurera hennes bidrag, men trots protestlistor från dem så lyckades de inte med censuren. Europa sa nej till diskriminering och JA till att man ska få vara precis vem man är. Det var så häftigt att se.
 
Hennes tacktal är nog det bästa i Eurovisions historia, kolla på filmen nedan.
"We are unstoppable."
 
-
 
Eurovision Song Contest 2014 was held in Denmark and I gotta say they pulled of a big ass show! I really loved the stage, it was absolutely stunning! Cred to the Danish people for that!
 
And Sanna Nielsen from Sweden did such an amazing job. The crowd sung with her in the final and it was so beautiful. She came on third place and I'm so, so proud.
 
I thought I should talk about this years winner too; Conchita Wurst. I think we all have different opinions about her but I think she is absolutely fantastic. I am so very happy that Austria had the courage to send someone who is so different as Conchita is. I am happy they had the courage to send someone that not just only had a song, but something to say to the world too.
And I think those who say she won only because of her beard are the ones that didn't want her to win. I say to you; the fact that she didn't look like everybody else is surely something that gave her more votes but if her song wouldn't have been god, she would not have won. I personally think the song is absolutely amazing and it's such a powerful ballad with a beautiful message. And also; Conchitas voice is just flawless.
 
Russia and Belarus didn't want to show Conchita and even though they did send protest-lists, they had to show Conchitas number in both countries, which means that Europe said no to discrimination and YES to the fact that you should be allowed to be whoever you want to be. That was amazing to see.
 
Her winner's speech may be the best in the history of Eurovision, just watch the video below.
"We are unstoppable."
 
 
För att sammanfatta det hela: Eurovision är en folkfest. Eurovision är till för alla, oavsett kön, sexuell läggning, ålder, etnicitet, religion, hudfärg, etc. etc. Eurovision är kärlek.
 
-
 
Just to sum up this post: Eurovision is a festival. Eurovision is for everyone no matter how you look like, where you're from, how old you are, what sexual orientation you have, etc. etc. Eurovision is love.
Comments
Posted by: Molly

Åh den första låten där med Turkiet älskade jag också som liten, fattade dock aldrig att den kom från ESC (du märker ju hur insatt jag var haha) Älskar btw inlägg som dessa, finner dom väldigt inspirerande!

Svar: vad kul att du uppskattar dem! Lägger ju ner extra mycket tid på dessa inlägg, så det är roligt när det uppskattas :)
Alma Bengtsson

2014-05-13 @ 22:54:10
URL: http://nordwest.blogg.se
Posted by: Emma Grann Fotografi

Alltså Loreen <3

Svar: bästa, bästa Loreen <3
Alma Bengtsson

2014-05-14 @ 12:06:10
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
Posted by: VERONICA - modeblogg

Så otroligt sant, håller verkligen med dig. Så inspirerande när du skriver! :) Ha en fin onsdagskväll! Kramar på dig.

Svar: Tack så mycket, roligt att det uppskattas! :) Kram!
Alma Bengtsson

2014-05-14 @ 16:45:48
URL: http://vveronicas.com
Posted by: Hanna

MEEEN JAAA!! Minns melodin från molitva så OOOTROLIGT bra men hade ingen aning om att det var den eller ens en esc låt 😂 tack! Har typ sjungt på den i flera år utan att kunna texten! Men nuu fattar jag, tack! haha

Svar: haha, ja den är väldigt fin! Ingen orsak hehe ;)
Alma Bengtsson

2014-05-14 @ 20:07:04

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab