www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Cupcake-bak

Canon EOS 600D + Canon Lens EF 50/1,8 II
Blev så sugen på att baka idag så jag plockade fram ingredienser och rörde ihop lite cupcakes! :) Detta är verkligen världens godaste cupcakes, så jag känner mig nästan tvungen att ge er receptet. Receptet är ganska litet så jag brukar alltid ta det x2 eller x3 :)
 
Chokladcupcakes med vaniljfrosting
 
Du behöver (till ca 14 st):
 
Till muffinsen:
  • 100 gram smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 2,5 dl strösocker
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 4 msk kakao
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 100 g mörk choklad
Till frostingen:
  • 60 g mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 tsk vaniljsocker (gärna med riktig vanilj i)
  • Karamellfärg
 
Gör muffinsen så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smält smöret och låt det svalna.
  3. Vispa ägg och socker så det blir pösigt.
  4. Hacka chokladen och tillsätt den och alla de andra ingredienserna, men blanda i smöret sist.
  5. Fyll muffinsformar till knappt 3/4.
  6. Grädda i ca 10 min.
Gör frostingen så här:
  1. Blanda det mjuka smöret med florsockret och vaniljsockret.
  2. Vispa i osten.
  3. Färga frostingen (om du vill).
  4. Spritsa eller bred frostingen på muffinsen när de kallnat helt (!!!). Dekorera med strössel eller godis och njut!
Comments
Posted by: Denice

Härlig blogg du har :)

Svar: Kul att du gillar den! :)
Alma Bengtsson

2012-12-27 @ 23:00:45
URL: http://denice.se

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab