www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Recension av kopplingsring från Tvspelsweb.se

Jag har fått äran att recensera en produkt från tvspelsweb.se! Det är en så kallad kopplingsring som jag har recenserat. Kopplingsringen gör att man kan koppla ihop två objektiv frontlins mot frontlins och komma riktigt nära motivet. En väldigt billig lösning för macrofotning. Ett macroobjektiv kostar ju flera tusen kronor och kopplingsringen är till och med billigare än både mellanringar och närbildsfilter!
Direktlänk till kopplingsringen jag fick prova.
Kopplingsringen känns väldigt enkel men ändå exklusiv då den inte är gjord i plast (som jag faktiskt trodde ringen skulle vara tillverkad av). Ringen känns tålig och stabil.
I början förstod jag inte hur man skulle få fokus, men jag upptäckte sedan att jag var alldeles för långt bort från motivet. Man snuddar nästan vid motivet, så nära kommer man!
1. Fotad med 18-55mm objektiv. Brännvidd: 55mm. 2. Fotad med 18-55mm objektiv+kopplingsring och 50mm objektiv.


1. Fotad med 18-55mm objektiv. Brännvidd: 55mm. 2. Fotad med 18-55mm objektiv+kopplingsring och 50mm objektiv.


1. Fotad med 18-55mm objektiv. Brännvidd: 55mm. 2. Fotad med 18-55mm objektiv+kopplingsring och 50mm objektiv.

Det blir en väldigt stark vinjettring, men gillar man inte det kan man ju klippa bort stora delen av den mörka ringen.

I det stora hela tycker jag att det är ett jättebra och billigt macrotillbehör som man kommer riktigt nära med. Ett stort plus är ju att det är så billigt!
Edit: Ringen kan även användas som step-up eller step-down ring! Man får då sätta filtret på fel håll men funkar annars utmärkt.
Comments
Posted by: Rebecka :)

Kika gärna in och var med i dagens blogg!

Ursäkta om du inte gillar dessa kommentarer:)

2012-02-26 @ 20:37:06
URL: http://reebeeckaa.blogg.se/
Posted by: DTP

Köpte nyligen macro reverse adapter ring som fungerar med ett objektiv. Vad är skillnaden mellan det och alternativet objektiv+kopplingsring+obejketiv?



//DTP

2012-03-09 @ 21:44:37
URL: http://discoveringtheplanet.com

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab