www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Bländare

Här kommer mitt första foto"tips"!
 
Detta ska då handla om bländaren som spelar stor roll i bilden, både för ljus och skärpedjup.
Mitt 50/1,8 är ett väldigt ljusstarkt objektiv, d.v.s. man kan ha stor bländare på det. 1,8 står för bländaren och det är den största bländaröppning detta objektivet kan ha. Alltså, lågt tal = stor bländaröppning.Kan vara lite klurigt att förstå men jag ska förklara så enkelt jag kan!
 
Låt oss säga att du har ett objektiv där den största bländaröppningen är på 1,8. Du kommer få in mycket ljus (och kunna ha lågt ISOtal beroende på hur starkt ljus du fotar i, ISO tar jag en annan gång, samt kort slutartid, också beroende på ljuset, tar allt om slutartid i ett annat inlägg) och du kommer dessutom få ett härligt skärpedjup i bilden, det du fokuserar på kommer vara i fokus, och förgrund och bakgrund är oskarpa.
 
Ställ in kameran på Av/A för bländarförval.
 
Bilden nedan är fotad med inställningarna: F/1,8 (F står för bländare) 1/500 s slutartid (alltså en femhundradels sekund) och ISO100 (lägsta möjliga ISO).
Ser ni vilket härligt djup det blev i bilden med den oskarpa bakgrunden? :)
Nu tar vi och jämför med den här bilden:
Inte lika charmigt va? Det mesta av bilden är i fokus och det blir bara en enda röra. Inställningar:
F/11 1/125 s slutartid och ISO800. Ju mer man höjer ISOn desto ljusare blir bilden (jag var tvungen att höja ISOn för annars hade bilden blivit alldeles för mörk), men bildens kvalité blir också sämre för varje snäpp man höjer (dock hanterar min kamera höga ISOtal ganska bra, men det är olika!). Slutartiden är också längre på denna än vad den var på förra bildr eftersom längre slutartid gör att man får in mer ljus.
 

Vad har vi då lärt oss av detta? Jo, att bländaren spelar stor roll för både ljus och skärpedjup. Men (stort men!) om man fotar exempelvis landskap ska man ha liten bländare (stort bländartal) för att få så mycket som möjligt av landskapet i fokus.
 
Är det något ni undrar eller inte förstår i detta inlägget så kan ni bara fråga, så skriver jag till det!
Comments

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab