www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Varför ska man redigera bilderna?

Man kan fråga sig varför man ska redigera sina bilder. Jag ska berätta för er att de bilderna som ni ser som får er att tappa hakan är i de allra flesta fall redigerade. Att redigera ska inte betyda att man ska göra massa grejer med bilden, massa filter, text och så vidare. Nej, när jag vill ha ett bättre resultat på en redan bra bild så grundredigerar jag bara, oftast är det inte mer än ett par klick och sen är det klart! Man kan lätt överredigera om man sitter för länge.
På bilden nedan (det högra området) har jag endast klickat 3 gånger. Vissa kanske tänker "Hur då?" eller "Wtf!?" och jag ska visa er hur.
Jag använder Gimp så det är i det programmet jag kommer visa er.
-
1. Börja med att öppna eran bild i programmet.
2. Gå in på Färger->Auto->Vitbalans
3. Sedan går du in på Färger->Ljusstyrka->Kontrast
4. Öka/minska ljusstyrkan/kontrasten tills det ser bra ut (OBS! ÖVERREDIGERA INTE, DET SKA SE NATURLIGT UT!)
5. Gå in på Färger->Färgbalans
6. Jag brukar ta ett par steg åt röd ev. gul för att få en varmare ton i bilden.
7. KLART!
För de som är intresserade av gimp och så, fråga gärna!
Ladda ner gimp HÄR.
Comments
Posted by: Yasmine

omg. grundredigera+ jag redigerar hela bilden, lite där och lite här, wahahhaa. omg. känner mig som en plastmaskin bara för de almis palmis.;)

2012-03-11 @ 09:19:06
URL: http://yasophoto.blogg.se/
Posted by: michelle

Skulle du kunna göra ett inlägg där du visar hur man får mera skärpa på ögenen i gimp ? :)

Svar: Ja, det kan jag försöka hinna med :)
Alma Bengtsson

2012-09-18 @ 16:07:55
URL: http://imagesoflife.webblogg.se

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab