www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Varför RAW?

Det är ganska sjukt hur man kan rädda en bild om man fotar i RAW-format. Jag tvivlade på RAW först om jag ska vara ärlig. Det tar ju så mycket plats på minneskortet och man måste öppna dem i Camera Raw för att kunna titta på dem, vad är meningen med det egentligen? (Nu fotar jag så att jag får en RAW-fil och en jpeg, så kan jag rensa innan jag börjar redigera, mycket bra!) Men jag säger bara; ge RAW en chans, för det är sååå värt det! Köp ett extra minneskort och fota i RAW istället, du kommer inte ångra dig!
För satsar du verkligen på att få fina bilder, och lägger ner tid på att fixa till varje bild i photoshop, då är RAW ett måste! Med RAW kan du verkligen rädda en bild som har blivit över/underexponerad/konstig vitbalans etc. eftersom att det finns mer bildinformation i en RAW-bild än i en jpeg-bild. När du fotar i jpeg så läggs det automatiskt på lite kontrast och färgerna förbättras för att bilden ska se bra ut. En RAW-fil är helt "rå" och är därför ganska grå och tråkig när du öppnar den i Camera Raw.
Här är några exempel på när RAW har räddat mig:
Den första bilden är väldigt underexponerad. Fixades lätt i Camera Raw!
Samma här, fast ett ännu tydligare exempel. Det är helt underbart hur man kan rädda bilden!
Och ett sista exempel där den första bilden är överexponerad och har vrickad vitbalans. Go RAW!
-
Gillade du detta inlägget? Vill du ha fler? Kommentera vad du tyckte! :) Värsta impulsinlägget blev det. Kände att detta MÅSTE alla få veta, haha! :) Låter som värsta reklaminlägget för RAW-format, men ÅH så bra det är!
Comments
Posted by: A N N N A I Z (Annis)

Kört igång en bloppis på bloggen, kika gärna in! :)

Svar: Ska titta :)
Alma Bengtsson

2012-10-30 @ 10:47:40
URL: http://annnaiz.blogg.se/
Posted by: Malin larsson

Fina bilder Alma// Malin

Svar: Tack :)
Alma Bengtsson

2012-10-31 @ 09:04:15
URL: http://malinlarsssson.blogg.se/

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab