www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Q/A

Denna fråga kom upp på frågestunden jag hade i december (som jag fortfarande inte fixat alla svar på) och eftersom jag tycker att denna fråga är rätt så viktig och jag har lite åsikter om detta så tar jag upp det i ett eget inlägg.
 
Jag tror att många ungdomar i min ålder (även de som är något år yngre) börjar intressera sig för fester och alkohol. Någon känner någon som kan köpa alkohol och de fixar en fest, hälften blir aspackade och däckar osv... 
 
Jag själv har aldrig druckit alkohol och har heller aldrig börjat intressera mig för att festa och supa mig full. Jag tycker det är onödigt att dricka om man inte är 18, då det både är olagligt och skadar kroppen mycket. Ju yngre man är desto mer skadar det ju kroppen.
 
Det finns ju faktiskt en anledning till att vi har den lagen i Sverige, att man inte får köpa alkohol på systemet innan man är 20 och att man inte får handla alkoholhaltiga drycker på krogen innan man är 18, och det är ju för att man helt enkelt inte är mogen för det.
 
Varför ska man då dricka sig full på en fest? Jo, för att det är coolt. Att dricka alkohol ger status. Det tycker jag är helt sjukt. Vadå coolt att dricka sig full? Snarare idiotiskt och töntigt. Dagens samhälle är ganska sjukt på det viset, man gör något som anses vara "coolt" bland de som har status och vips är man en av dem. 
 
Jag har absolut inget emot de som festar för att de tycker det är kul - men om de festar bara för att dricka så är det ju en annan grej. Då festar de ju för att det är "coolt och ger status". Dagen efter skriver man på facebook att man är bakfull. Ingen bryr sig egentligen, du är 14 år och det är inte coolt att vara bakis, vännen! Det är inget smart sätt att bli populär på - att festa och dricka. Då är jag mycket hellre populär för att jag är snäll, hjälper människor eller har starka åsikter. Starka åsikter, det har jag verkligen, det vet de som känner mig.
 
Här om dagen i skolan pratade jag och några klasskompisar om skolavslutningen och en frågade om vi skulle dricka på kvällen. Jag och två av mina kompisar sa att nej, vi ska inte dricka någon alkohol. "Va? Vad ni är tråkiga." får man höra då. Fine, jag är väl tråkig då. Hellre tråkig än berusad, kompis.
 
Om jag inte dricker någon alkohol innan jag fyller 18 år så kommer mina föräldrar att betala mitt körkort. Ett enkelt löfte att hålla tycker jag. Ett körkort är dyrt och jag kommer ändå inte vilja dricka innan jag är 18, jag kan ha roligt utan alkohol. Ni som inte kan ha roligt utan alkohol - ni är tråkiga. Ni är tråkiga och faktiskt ganska patetiska om jag får säga det själv.
 
Jag hoppas att detta inlägget fick er att tänka. Detta är alltså vad jag tycker, inte vad någon annan än jag själv tycker. 
Hoppas ni tyckte det var intressant läsning!
 
Kram!
Comments
Posted by: Sofia

ÅH vad skönt att inte vara ensam om detta, haha! Härligt att du som ändå är några år yngre tänker så moget :)

Svar: Verkligen! Tack :)
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 20:10:12
URL: http://sofisen.blo.gg
Posted by: Sanna

Sjukt bra text Alma, håller verkligen med dig om flera saker du har skrivit! Du är absolut inte tråkig, feg eller töntig eller något sånt pga att du inte dricker, du är tvärtom otroligt modig som inte dricker och dessutom vågar stå för det :)

Svar: Tack Sanna!
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 20:13:58
URL: http://ssannaivarsson.bloggplatsen.se
Posted by: Lynn Johansson

Jag kan förstå din åsikt fullt ut men jag håller faktiskt inte med på vissa punkter.
Jag är 15 år och jag dricker ibland, visst det kanske är dumt men jag gör det. Ja jag festar ibland med mina vänner. Men min krets festar inte för att dricka. Vi festar för att ha kul. Vi dricker inte alltid och vi gör det aldrig så att någon av oss däckar. Och skulle det hända så är alla andra klara i huvudet så att vi kan hjälpa denna personen.
Vi kan ha minst lika kul utan alkohol. Men det finns alkohol som är god, det är därför vi dricker. Inte för att få status eller bli roligare. Du kanske anser att det är väldigt fel men det beror faktiskt på hur mycket ansvar man tar och hur pass mogen man är.

Jag anser att det är ok, om man dricker med måtta och inte börjar göra saker man lär ångra efteråt.

Svar: Jo det är klart att man kan göra det med, MEN man måste också ha vett att sluta dricka innan det går för långt och det tror jag är svårt för många :)
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 20:22:00
URL: http://lynnjohansson.blogg.se
Posted by: Johanna Fåglund

Tycker det var bra skrivet! Fler borde tänka som du gör. Själv fick jag i mig alldeles för mycket första gången (jag var 17) och mådde inte alls bra efteråt. Har inte druckit mycket sen dess för vem vill må så dåligt dagen efter egentligen? Bara för en "kul" kväll som man kanske inte ens kommer ihåg? Usch nej, dricker man lagom (för mig 2-3 cider) och är över 18 är det okej tycker jag :))

Svar: Ja men precis :)
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 20:37:23
URL: http://stargirlphoto.blogg.se
Posted by: malin ツ

buddy, det märks att vi är släkt!! great minds thinks the same ♥

Svar: lika barn leka bäst osv!!! <3
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 21:10:07
URL: http://mauolin.blogg.se
Posted by: Emma

Jättebra skrivet! Håller med dig till 100% ;-)

Svar: Tack :)
Alma Bengtsson

2013-01-13 @ 22:19:57
Posted by: JosseBosse

OMG! Jag är en av dom 2 vännerna som sa nej!! ALMA SKREV OM MIG PÅ SIN BLOGG!!! hehe skoja...
Håller med dig fullt ut vännen!
Sen när blev det coolt att sabba sitt liv? alkohol är farligt och man kan bli sjuk för livet! inget jag vill tack! Har samma löfte till mina föräldrar som du har!:P
Grymt bra text! du har helt rätt om allt i detta inlägget! <3

Svar: Yaaaay! :DTack Josse! <3
Alma Bengtsson

2013-01-14 @ 10:41:35
URL: http://dayviews.com/estrellaloveya/
Posted by: David

Gift dig med mig eller något.
Skrev en uppsats om hur fuckat dagens ungdomar (inte alla då) men majoriteten av dem är helt pantade. Läraren tyckte att det var svinbra och gav mig ett A.
Jag är också 97:a och är stolt nykterist.

Svar: Härligt! Grattis till betyget!
Alma Bengtsson

2013-01-17 @ 19:56:44
Posted by: Sophie - En av Sveriges bästa livvstilsbloggare!

Håller med till det mesta av vad du skriver. Men själv smakade jag första gången när jag va 11! och det har ju för det mesta med dåligt umgänge eller en press!

Men idag dricker jag för dels det är gott sen slappnar jag av på ett annat vis så att jag är mer med och jag har varit bakis totalt 2 gånger och jag är 19år.
Jag tycker ändå att de som vill dricka får väl göra det men de ska även veta att de som händer med dem är självförvållat!

Bra sak att ta upp!

Svar: Tack!
Alma Bengtsson

2013-01-18 @ 13:19:48
URL: http://autophoto.blogg.se
Posted by: Anonym

Tack älskade unge för att du är så förståndig och vågar stå för dina åsikter. Jag är verkligen stolt över dig! Kram mamma

Svar: Tack så mycket mamma! ♥
Alma Bengtsson

2013-01-18 @ 18:16:28

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab