www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

100 things I love - #6

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, om jag ska vara ärlig...
Jag har alltid tyckt om att läsa, jag har alltid haft lätt för att läsa och har så länge jag kan minnas älskat böcker. Jag kunde nästan läsa när jag började skolan, så det har väl rullat på sedan dess.
 
När jag var mindre läste jag i princip bara hästböcker. Liten hästtjej var jag då, och än idag älskar jag ju hästar. Har samlat på mig en del hästböcker under åren, som ni kan se↓.
-
I don't really know where I should start...
I've always liked reading and I've always been good at it and I have, for as long as I can remember, loved books.
I could basically read when I started school, and since then it has just... Gone with the flow.
 
When I was little I read almost only horse books. Was a little horse girl back then! (Still am) As you can see, I've collected a fair few horse books through the years↓.
 
Jeez, detta inlägget är svårt att formulera. 
Många utav mina vänner idag, många ungdomar i allmänhet, tycker det är tråkigt/jobbigt/töntigt att läsa. Jag förstår inte alls det. Har man någon gång läst en riktigt jävla bra bok, då vet man att det är så mycket mer än bara text, ord, bokstäver. En bok är en värld i sig. En värld som är skapad av författaren, en värld som hen låter oss kliva in i. Vi följer huvudkaraktären genom motgångar, svåra beslut, kärlek, lycka, sorg. Det är så häftigt.
-
Jeez, this post is difficult to write.
Many of my friends today, or like teenagers in general, think it's boring/hard/nerdy to read. I don't understand that at all. If you've ever read a really fkn great book, then you know that it's so much more than words and letters. A book is another world. A world that the author has created, a world that he or she has let us in to. We follow the main character through hard decisions, love, happiness, sorrow. It is amazing.
 
En fråga jag tror många ställer sig själva, och anda. En fråga jag fått många gånger. Svarar samma till er som jag svarar alla andra:
 
För att det är värt det.
 
Alla detaljer som finns i böckerna, som man missar i filmerna, men som man inser är så viktiga. För karaktärerna, eller för storyn. Ett särskilt bra exempel är The Hunger Games (första delen). Jag tittade på filmen innan jag läste boken och tyckte den bara var konstig och tråkig och fattade liksom inte riktigt. Men när jag hade läst boken var allt så uppenbart och nu älskar jag den. Harry Potter hade jag heller inte blivit så kär i om det inte vore för böckerna.
-
It's a question I think that many people ask themselves, and others. I've been asked this soooo many times and I'm saying the same everytime:
 
Becasue it's totally worth it.
 
All the details that are in the books, but not in the films, can be so important for different characters or even the whole story. A special example is The Hunger Games (first part of the triology). I watched the film before I read the boo and I didn't like it at all. I thought it was just weird and meaningless and I didn't quite understand it really. But when I'd read the book everything seemed so right, and since then I've loved The Hunger Games. I hadn't fallen in love with Harry Potter either, if it wasn't for the books.
 
 
Sedan så missar man ju så många otroligt vackra, bra och spännande berättelser om man bara tittar på film. Engelsforstriologin t.ex.
-
And then if you just watch films, you miss hell of a lot of great stories. Like the Engelsfors Triology, for example.
 
 
 
Min kärlek för läsning har även gjort att jag blivit väldigt intresserad av att skriva. Har nog alltid varit det, för jag har alltid haft lätt för det. Långa noveller för mig är inga problem liksom. Har alltid haft lättare att formulera mig i text än tal. Jag gillar text helt enkelt.
 
Ville bli författare när jag var yngre och än idag är en av mina allra högsta drömmar är att en dag skriva en bok. Vad för bok, det vet jag inte än. Kan bli allt från en biografi till en fantasyberättelse. Men att det ska bli en bok en dag, det är något jag verkligen vill satsa på. En dag står det förhoppningsvis en bok i bokhandeln med mitt namn på.
 
-
My love for reading has made me like writing. I think I've always been interested in writing, because I've always had easier to express myself in text than speech. 
 
I wanted to be an author when I was a kid, and today, still, one of my biggest dreams is to write a book some day. If it's going to be a biography, a sci-fi or a fantasy book I know not, but there will, hopefully, be a book out there some day, with my name on it.
 
Nuförtiden läser jag lika mycket, om inte mer, på engelska än svenska. Det är något speciellt med att läsa böcker på originalspråk. Jag kommer ju aldrig att läsa The Hunger Games på svenska nu när jag läst dem på engelska. Precis som att jag aldrig kommer att läsa Engelsforstriologin på något annat språk än svenska. Ändras språket så tappar boken lite av sin magi. Det är ju inte längre författarens exakta ord. 
Sånt här kan man grubbla länge över.
 
Så för att sammanfatta detta inlägg: Jag älskar böcker, och jag älskar att läsa.
-
Nowadays I read as much, maybe more, books in English as in Swedish. It's something special about reading a book in the original language. If you translate it, it kind of loses some of it's magic. Then it's not th author's exact words.
 
Well, long story short: I love books, and I love reading.
Comments
Posted by: Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Älskar också att läsa, men är väldigt kräsen när det gäller böcker. Läser ofta om böcker som jag gillar mycket istället för att testa nya. Men nu har jag faktiskt beställt Cirkeln och Eld som jag väntar på att få, så det ska bli kul att läsa något nytt :))

Svar: Med tanke på att jag var fast beslutsam om att Harry Potter inte var något för mig i ca 5 år, så vågar jag inte vara kräsen längre, haha :)
Yay! De äger verkligen, och Cirkeln ska filmatiseras nu också :) Blir spännande!
Alma Bengtsson

2014-03-05 @ 21:48:37
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/
Posted by: Lina

När jag var mindre läste jag också en massa hästböcker! :)

Svar: Bästa som fanns då! :D
Alma Bengtsson

2014-03-05 @ 22:31:40
URL: http://systerkatt.blogg.se/
Posted by: Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Sv: Tog tid för mig också att börja läsa HP. Fast det var nog mer för att jag inte gillade att läsa på den tiden :p

Svar: Där ser man! :)
Alma Bengtsson

2014-03-05 @ 23:24:52
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/
Posted by: Magda.

Alltså åh, detta inlägg är bara så bra.
Läste alltid hästböcker när jag var liten. Fanns inget jag hellre ville än att få en häst, men det fick jag aldrig tyvärr, trots att mitt rum var _proppfullt_ med hästaffischer och annat hästrelaterat, haha.
Tycker det är så sorgligt att majoriteten av dagens ungdomar tycker så illa om läsning, dom har verkligen ingen aning om vad de går miste om, helt sjukt, och det är inget man kan förklara på ett rättvist sätt heller tyvärr.
Jag hoppas innerligt att jag en dag får se en bok med ditt namn på i bokhandeln, vore så himlans kul verkligen.

Woops, lång kommentar.

Svar: TACK!
Håller med dig, folk fattar inte vad de missar. Och det som är synd är att de hela tiden går in med inställningen att det är jobbigt/tråkigt att läsa och då kan man ju inte ta in boken på rätt sätt. Dagens ungdomar alltså!!


Yeeah, tacka fina Magda <3
Alma Bengtsson

2014-03-05 @ 23:46:54
URL: http://tionolltva.blogg.se/
Posted by: VERONICA - modeblogg

Otroligt bra och otroligt läsvärt inlägg. Du skriver verkligen riktigt bra! :) Och du har rätt, så rätt! Kram

Svar: Tack så jättemycket Veronica!
Alma Bengtsson

2014-03-06 @ 09:09:23
URL: http://glossfashion.com/vveronicas/
Posted by: johanna

hur ser din relation till alkohol ut?

2014-03-06 @ 13:54:53
Posted by: Clara

haha jag älskade också hästböcker när jag var mindre, minns speciellt Sigge.
Älskar också att lästa, man kan bestämma vilket tempo och när man vill pausa det kan man ju inte i en film.
Din blogg är så bra Alma!!

Svar: Hästböcker alltså <3
Precis!!


Åh tack så jättemycket!!
Alma Bengtsson

2014-03-06 @ 16:22:30
URL: http://claras.infografik.se
Posted by: Emma Broberg

åh böcker, himla fint och bra inlägg. hoppas din kväll blir bra, kramis. <3

Svar: tack finis <3
Alma Bengtsson

2014-03-06 @ 18:17:15
URL: http://emmaex.blogg.se/
Posted by: Tinna

Har precis lyssnat klart på hungerspelen så ditt inlägg kom perfekt. Nu får det bli Engelforstrilogin!

Svar: tjoho! Har fortfarande sista boken i Hungespelen att läsa..!
Alma Bengtsson

2014-03-06 @ 22:43:28

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab