www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Answers: Part 1

Fick in så sjukt många frågor till frågestunden! Superkul verkligen! Eftersom det blev så mycket, så tänkte jag dela upp det; 2 skriftliga delar och en videodel. Då kör vi!
 

Vad är det roligaste med att blogga?
Det roligaste med att blogga är nog alla fina kommentarer som ni skickar till mig! Jag blir glad för varenda kommentar jag får, ni är underbara.
 

5 saker du inte skulle kunna leva utan:
1. Min kamera
2. Musik
3. Mina nära och kära
4. Böcker
5. Frukost

 

3 saker du skulle ta med dig till en öde ö:
1. Malin (om hon nu gills som en sak, haha...!)
2. En rejäl kniv
3. En bok om överlevnad

 

Vad tycker du mest om att fota?
Porträtt, tror jag nog. Gillar självporträtt jättemycket eftersom de bilderna verkligen är jag, om ni förstår vad jag menar. Det är jag som står för allt i bilden, från idé, till genomförande, till redigering och slutresultat. Det blir väldigt personligt.

En favorit från förra året.
 

Vilka är dina favoritfotobloggar? 
Linafoto, Julia TrottiNordwest, The road is home och Stargirlphoto.

 

Vad skulle du göra om du vann en miljon kronor?
Troligtvis köpa en ny kamera och antagligen något objektiv också. Skänka en del till välgörenhet, spara och resa.

 

Vart köper du dina kläder?
Det är lite olika såklart, men här i Sverige blir det mest H&M! I England shoppar jag helst på Primark och New Look.

 

Vad gör du och vart är du om fem år?
Denna frågan är svår, läskig och rolig på samma gång. Om fem år är jag... 22. Jag är helt säker på att jag fotar och jag jobbar troligtvis som fotograf, kanske inte på heltid dock. Kanske bor i en lägenhet i England med en kompis och pluggar/jobbar? Who knows!

 

Är ditt hår naturligt sådär vackert vågigt eller gör du något speciellt med det? 
Först och främst; tack! Mitt hår är naturligt vågigt/lockigt, men sover oftast med flätor så det förändrar lockarna lite. HÄR har jag inte haft det i flätor utan sovit med det utsläppt.

 

Vilken, enligt dig, är den bästa bilden du tagit? 
Att denna fråga alltid ska komma... Så himla svår! När man har fotat i nästan 6 år så har man så många favoriter... Men denna på Malin tycker jag mycket om:

Vad tycker du är den viktigaste egenskapen hos en vän?
Ärlighet.
 
Vilken är din favoritfärg?
Vinrött!
 
Något som du inte tycker om att fota?
Hmm... Svår fråga. Inget jag kan komma på just nu.
 

Vad jag har förstått jobbar du mycket med hästar? Använder du dig av NH, och om ja, hur funkar det för dig och din häst? 
Kan inte påstå att jag jobbar mycket med hästar men jag har ju en häst. Var inne på NH ganska mycket för några år sedan och tog en lektion för Norah Kohle som hjälpte mig jättemycket gällande longering. Önskar att jag var mer insatt i NH nu, gillar det sättet att hantera och träna hästar.

 

Har du sett norrsken med blotta ögat? 
Nej, det har jag inte! Vill se det någon gång!

 

Favorit-fonter?

 

Hur redigerar du vanligen?
Ändrar ljusstyrka, konstrast, higlights, shadows och vitbalans i Camera Raw. Inne i Photoshop använder jag mig av färglager+blending options, curves, hue/saturation och selective colour.

 

Hur ser drömresan ut och vart går den?
När jag drömmer om att resa iväg så vill jag nästan alltid till England. Dock känns det mer som att åka hem när jag åker till England, inte som att jag reser iväg. Därför säger jag roadtrip i USA på denna frågan!

 

Om jag köper en Canon Eos 5D Mark lll till dig skulle du bli glad då?
Eh, ja!?

 

Har du någon gång testat att fota Nikon, vad tyckte du i så fall?
Ja, jag har testat Nikon. Har inget emot Nikon, men eftersom jag är van vid Canon så föredrar jag ju såklart det. Gillar inte Nikons displayer eller autofokus-system, annars är de väl helt OK!

 

Om du inte fick vara brunhårig, vilken hårfärg hade du valt att ha?
Gillar alla nyanser av rött, så nåt sånt här kanske:

 
Comments
Posted by: Molly

Bra frågor och bra svar! Roligt att läsa även om man själv inte kan komma på några frågor ( Dx ) Bilden på Malin är helt insane, otroligt vackert! Och det är en stor ära att få vara en av de länkade bloggarna, tack så mycket fina du!<3

Svar: Tack Molly!

Du förtjänar så mycket mer uppmärksamhet, dina bilder är fantastiska!! <3
Alma Bengtsson

2014-09-20 @ 21:53:23
URL: http://nordwest.blogg.se
Posted by: Tovvsan

Jättebra svar!

Svar: Tack :)
Alma Bengtsson

2014-09-21 @ 09:40:58
URL: http://tovvsan.blogspot.se/
Posted by: Isabella - Szalai Fotografi

Det är så roligt att läsa svaren på frågestunder, även om jag tillhör dem som är usel på att fråga saker. ^^

Svar: Samma här! ;)
Alma Bengtsson

2014-09-21 @ 16:51:16
URL: http://szalai.blogg.se

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab