www.katrinarosales.se www.chawo.blogg.se

Bakning

Canon EOS 600D + Diverse objektiv
Hejsan! I förmiddags vid tio ställde jag mig och bakade chokladcupcakes med turkos vaniljfrosting till min bror :) Jag bakade cupcakes till resten av familjen i måndags (med grön frosting) men eftersom min storebror Anton är glutenintolerant så kan ju han inte äta dem ;)
Jag bakade också en långpannekaka med kokostäcke. Det är nog min absoluta favoritlångpannekaka (långt ord, hoppas ni inte har hippopotomonstrosesquippedaliofobi ;))! Kladdkakebotten och kokostäcke med lite kolasmak, mums!!
Cupcakesen har jag lagt upp ett recept på innan och det hittar ni HÄR. Jag tänkte att ni skulle få receptet på den supergoda långpannekakan också, så här kommer det! :)
 
Choklad och kokosrutor
 
Du behöver:
 
Till kakan:
  • 4 ägg
  • 6 dl socker
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 6 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 3 dl vetemjöl
Till kokostäcket:
  • 200 g kokos
  • 2 dl socker
  • 1 dl sirap 
  • 1,5 dl grädde
  • 75 g smör
 
Gör kakan så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Vispa ägg och socker så det blir pösigt.
  3. Tillsätt de andra ingredienserna och rör om ordentligt så att allt blandar sig.
  4. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
  5. Grädda i 15-20 min (min var inne i 15 min). Den ska vara lite kladdig.
Gör kokostäcket så här:
  1. Smält ihop alla ingredienserna och låt sjuda ca 5 min på låg värme. Rör om hela tiden så det inte bränner fast.
  2. Bred kokosblandningen på kakan.
  3. Ställ in i ugnen i ca 10 min. Kokostäcket ska vara gyllenbrunt (se sista bilden).
  4. Låt kakan svalna innan du skär den i bitar. Ät och njut!
Comments
Posted by: Jackie

underbara bilder!
Ps: Anmäl dig gärna till min veckans-blogg-tävling som du hittar i menyn på höger sida!

Svar: Tack! :)Ska kika :)
Alma Bengtsson

2013-02-21 @ 20:37:10
URL: http://jackieie.blogg.se

Comment the post here:

Name:
Remember me?
E-mail: (won't be published)

URL/Blog:

Comment:

photoab